måndag 20 december 2010

Dagens biblioteksfynd

Jodå, jag hittade Nina Burtons bok- tack till "Stänk och flikar"! Glömda kvinnor... jag ser fram emot att läsa....
Niccolò Ammanitis "Långt, långt härifrån- som jag tänker fördjupa mig i senare idag- och "En kopp choklad hos Hanselmann" Rosetta Loys bok om en schweizisk-italiensk familj under andra världskriget. "Där vägen börjar" är en barndomsskildring av den fine tyske författaren Ernst Wiechert som jag skrev om igår. (Mitt exemplar kommer från Universitetsbiblioteket i Lund- tryckt 1939).
-
Jag läser på pärmens baksida- "Där vägen börjar är en minnesbok. Med vemodig längtan till barndomens förlorade paradis, stilla humor och leende ironi berättar Wiechert om sin ungdom fram till ynglingaårens slut, då han som mogen man lämnar skolan och går ut i livet."
--- "kring de vida Masuriska sjöarna och sumpiga myrar, där livet står stilla och fiskgjusen majestätiskt kretsar högt i skyn".....

Giuseppe Pontiggias "Födda två gånger" handlar om en far och hans handikappade son.
-
"Zinkbaljan" av Margaret Mazzantini är ett barnbarns kärleksfyllda porträtt av sin mormor och "I moderns hus" av Marta Morazzoni beskriver förhållandet mellan en son i övre medelåldern och hans mor.
-
Det ser ut som min helgläsning blir väldigt italiensk!


Inga kommentarer: