fredag 4 januari 2013

Nyfiken på: Fatos Kongoli

 
                                                       
Foto: Lars Haefner

Fatos Kongoli är en albansk författare (och matematiker) (f. 1944) som först började skriva efter det att den kommunistiska regimen föll i hans hemland.

                                                         The Loser

"The Loser" är hans debutroman och den har kommit ut på flera språk (dock inte på svenska såvitt jag kan se). Handlingen är förlagd till ett Albanien i stor oreda- året är 1991 och flyktingströmmarna går västerut- mot "drömmarnas rike"- Italien. Här sköljs de upp- alla dessa människor som ingen välkomnar. Huvudpersonen, Thesar Lumi, vänder dock om vid båten och stannar där han är- så blir han "The Loser".  "I returned to my neighbourhood at the nightfall. No one had seen me leave and no one saw me come back."

Den här romanen är ett epos över inte bara ett förlorat liv utan över "förlorade liv"- och det känns som om jag måste läsa. Kongoli har skrivit ett flertal böcker efter "The Loser" så nu väntar jag med spänning på att det ska komma översättningar.... även på de nordiska språken.

2 kommentarer:

Inre exil sa...

Tack för detta! Jag var inte medveten om att Fatos Kongolis roman fanns på svenska, jag som sysslar så mycket med albansk kultur borde ha vetat det. Så nu är den beställd. God helg önskar Thomas

Ingrid sa...

Thomas: Jag vet så oerhört lite om albansk litteratur och jag blev bara så glad när jag såg en albansk bok som var skriven på "rätt" språk. Jag ser själv så fram emot att läsa.