torsdag 24 januari 2013

Mitt förhållande till Henry James



är gott. Det tror jag i alla fall. Jag tror till och med att jag har en alldeles speciell svaghet för hans berättelser. Eftersom jag växte upp under en tid då TV var förskonat från alla dessa kanaler med reklam och allehanda mer eller mindre idiotiska "reality-program"- och i stället ganska ofta (som jag minns) visade både teaterpjäser och fina engelska produktioner (vem minns inte Forsytesagan?) - har jag och min generation haft förmånen att få se en del av Henry James romaner i filmatiserad form på just TV.

Jag minns framför allt " The Portrait of a Lady". Den måste väl ha visats i svartvitt men det var lika fascinerande för det. (Suzanne Neeve och Richard "Dr Kildare" Chamberlain i huvudrollerna). Man satt som klistrad vid TV-rutan.

Lite senare i mitt liv hamnade jag på en biograf i London där man visade "The Europeans"- nu var så klart allt i färg- och vilka färger sen- sprakande höstlika New England-nyanser- gyllene och röda löv och så den där långsamma men ack så fängslande handlingen... Jo, jag kan nog säga att Henry James har lämnat starka avtryck i mitt liv. Den där gången i London bestämde jag mig för att se höstfärgerna i New England med egna ögon- och så blev det (fast det dröjde förstås ett tag).

                                  Colm Toíbín har skrivit om Henry James i "The Master" och den finns också i svensk översättning. Jag har den i min hylla och jag känner att det väl kan vara dags att ta fram den och börja läsa....



Även Lyndall Gordon har fångats i Henry James nät - här har han skrivit om kvinnorna i James liv.  Colm Toíbín ger boken goda vitsord "Gordon is superbly interesting about James as an artist.... The best single book about him." (Förlag: Virago) 

På svenska finns väl en hel del att läsa av och om James men tyvärr ser det ut som om bara en enda av hans böcker är tillgänglig via "vanlig nätbokhandel"- nämligen "När skruven dras åt"- men den kan man få i pocketutgåva och till ett facilt pris. Modernista ger ut.

När skruven dras åt

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

köpte Washington Square för 1 kr i veckan

Hannele sa...

P.S.
Finsk TV har alltid haft en reklam-kanal, ända från den svartvita tiden...

Jenny B sa...

Så fint du berättar om Henry James i ditt liv. När jag läste The Master väckte det lusten att läsa böckerna som nämndes. Jag har ju faktiskt inte läst en enda av James böcker! Det måste jag göra något åt.

Jag ser fram emot att höra vad du tycker om The Master; om du tycker att Toibín smyger in James inspiration på ett naturligt sätt.

Mrs Calloway sa...

mitt förhållande till Henry James är mycket gott. (dock var mitt förhållande med brodern William tidigare. men det är slut nu.)
jag minns en serie i TV som jag tror hette Porträtt av en dam. den var jättebra liksom Washington Square. The Turn of the Screw förstod jag mig däremot inte på.
och fy! för reklam och realityserier!

Ingrid sa...

Hannele: Du gör alltid så fina bokfynd!

Jenny: Tack! - och- jag ska ta fram "The Master" och jag är helt säker på att jag kommer att tycka om den.

Mrs C: William James känner jag dåligt till men jag minns med saknad de där fina TV-serierna. Turn of the Screw är heller inte en favorit hos mig.... och reklam var tionde minut gör ju att man avstår från vissa TV-kanaler helt.