söndag 10 maj 2020

Himalayas farliga lockelse

Kangchenjunga ” Snöns fem skatter” här fotograferat av den mästerlige Vittorio Sella .

Från bibliotekets ” nyhetssnurra” ( biblioteket är numera så gott som folktomt) plockade jag till mig Scott Ellsworths ” The World Beneath Their Feet”, en bok som handlar om kampen att bli först på världens högsta berg. Tyvärr har författaren inte försett sitt verk med något som helst bildmaterial och det tycker jag är ett stort minus - något rörigt verkar också upplägget att vara men jag tänker trots allt läsa klart. Ämnet intresserar mig. År 1924 misslyckades George Mallory med sitt försök att bestiga Mount Everest och han och hans klättrarkollega Andrew Irvine fick plikta med sina liv. Mallorys kropp återfanns först 1999 och Irvines sista viloplats är fortfarande en olöst gåta. Mallorys misslyckande sporrade andra bergsbestigare och de kom främst från Tyskland, Österrike, USA och England. Det blev en kapplöpning som skulle kosta många liv. Mount Everest var inte den enda målet - alla berg över de 8000 var av intresse. Främst på listan Kangchenjunga, K2 och Nanga Parbat. Alla tre ytterst utmanande.


Wedge Peak. Nepal. Foto: Vittorio Sella

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

våra barn klättrar i berg men det räcker med några hundra meter...

Ingrid sa...

Hannele: Ett par hundra meter låter mera betryggande - fast det beror förstås på hur vägen upp ser ut....