tisdag 26 maj 2020

Drömmen om ett mullbärsträd

Drottningholms slott i mitten av 1700-talet. Målning av Johan Pasch.

I min oldemors trädgård i Svaneke växte ett mullbärsträd- stort och frodigt - på sommaren fyllt av röda, saftrika bär. Så hörde jag berättas. Jag har ofta drömt om att plantera ett mullbärsträd men det stannar vid dröm för i min trädgård viner blåsten och jorden är så gott som uteslutande sand. Jag läser om drottning Lovisa Ulrika och hennes försök att odla silke här i Sverige. Silkesmaskar livnär sig som bekant på mullbärsträdets blad och drottningen hade därför låtit plantera en stor mängd mullbärsträd invid Drottningholms slott - dessutom hade hon importerat fransk expertis som hjälp i företaget. Det gick väl så där. Silkesmaskar trivs inte så bra i vårt klimat och det var ett sjå att få larverna att kläckas samtidigt och sedan få dem att äta - en del larver fick handmatas med hjälp av små penslar. Ett minne från den här tiden kan man se inne i slottet; ett skåp med utsökta inläggningar som visar de olika stegen i silkesfärgning och med prover på silke i alla upptänkliga nyanser. Om silkesmaskarna på Drottningholm kan man läsa i ” Kungliga slotten- människor och berättelser” av Sofia Hillborg (2018).


Mullbärsplockning av Thomas Rowlandson.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

vi har mullbärsträd i vår trädgård, små svarta söta bär, trädet heter 'Göteborg', vi har olika bärbuskar och fruktträd i vår lilla trädgård på 810 m² (minus hus, asfalt, berg)

Ingrid sa...

Hannele: Jag är avundsjuk på ditt mullbärsträd.