tisdag 5 maj 2020

En engelsk salongsvärdinna

Marguerite Gardiner, Countess of Blessington (1789-1849)

Hon kom från fattiga förhållanden ( född och uppväxt i Clonmel, Irland) men gifte sig fördelaktigt som det heter och blev med tiden en upphöjd salongsvärdinna i London. Marguerite Gardiner, lady Blessington, höll  möten i sitt hus vid Seamore Place. Här samlade hon sina gäster runt god mat, skvaller men framför allt kvick och intressant konversation ” alla” var där. Prins Napoleon, Charles Dickens, H.C. Andersen och Benjamin Disraeli för att nämna några få. Ja, man vill göra en tidsresa och vara en fluga på väggen. Tills vidare får jag nöja mig med Knut Hagbergs beskrivning av salongen som koncentrerar sig på Disraeli och hans vinnande sätt ( framför allt gick det hem hos kvinnorna). Här är det P.A.N. Vers och prosa som är min ledsagare, en samling utvalda ” stycken” som gavs ut under några år på 1920-talet ( av P. A. Norstedts förlag). I dessa vackert inbundna böcker finns mycket att botanisera i och känt och mera okänt ( åtminstone för mig) blandas.
Och nu tänker jag fördjupa mig i lady Blessington och hennes tid. Vill man veta mera om henne finns det en del engelska biografier och så hennes egen ” Conversations with Lord Byron”.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Knut Hagbergs Den tjocke kungen är ganska rolig läsning, inte som professor Dick Harrisons beskrivningar.

Ingrid sa...

Hannele: Den har jag inte läst - ser att det handlar om Edward VII.