fredag 15 maj 2020

Ett kärt återseende


En klassikerserie som verkar stå sig: Lennart Breitholtz 18 band med nedslag i Europas allra främsta litterära verk. Tyvärr har jag bara den första tredjedelen i min hylla men det går ju utmärkt att fylla på förrådet, som det visar sig. Mina minnen av de här böckerna går ner till början av 1970-talet och en kort tid av studier i ”litteraturhistoria med poetik”, för så hette ämnet på den tiden. Jag har bara lyckliga minnen av den kursen som leddes av en inspirerande lärare och tillika duktig pedagog, Bengt Lewan. Nu har jag plockat fram Renässansens litteratur och tänkte samtidigt också kika i Stephen Greenblatts ” The Swerve: How the World Became Modern” - som förklarar uppkomsten av en ny era.
Breitholtz inleder renässansen med Petrarca och Boccaccio ( jodå, det är ett utdrag ur Decamerone, nog så aktuell i dessa tider.)


Renässanskonst. Albrecht Dürer- självporträtt.

Inga kommentarer: