lördag 11 september 2010

In memoriam Elizabeth Jenkins


I somras läste jag boken "The Tortoise and the Hare" (som jag skulle/borde ha skrivit om) av den engelska författarinnan Elizabeth Jenkins. Boken är utgiven på Virago förlag . Det var en bok som jag tyckte mycket om- även om huvudpersonen (Imogen) retade gallfeber på mig...

-

Nu läser jag att Elizabeth Jenkins avlidit- nära 105 år gammal. Läs hennes dödsruna här (och den är verkligen läsvärd). Jag rekommenderar varmt "The Tortoise and the Hare" i min upplaga (från 2010) finns dessutom ett välskrivet förord av Hilary Mantel.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Hon verkar ha varit en verkligt intressant kvinna och författare. Jag lägger till boken i min adlibris-lista. (Och att hon jämförs med Lehmann är förstås ett plus hos mig.)

Ingrid sa...

Jag tyckte om "The Tortoise and the Hare"- och funderar på att läsa något annat av henne också. Mycket intressant kvinna- verkligen!