måndag 6 september 2010

Om olästa böcker



Jag säger som skoleleven på provräkningen "se svenska psalmboken nr 460" (och det är 1937 års upplaga).


-


Jag försöker att ha ett visst system (jag och system... det brukar inte gå ihop) och känner mig väldigt duktig över att ha placerat en stor mängd olästa böcker i sängkammarens lilla vita Billy(undrar om jag tror att jag ska smita upp mitt i natten och rota i hyllan?) Där står de och trängs i dubbla rader (jag flyttar nämligen in de böcker som jag tänker att jag kan vänta med ett tag längst in).


-


Tyvärr är mitt system inte alls vattentätt och det hamnar olästa böcker på andra ställen också... "surprise, surprise säger de... här är ju jag... skulle du inte ha läst ut mig för länge sedan...?" "Bloggade du inte rent utav lite om mig för ett tag sedan". Hmmmm. Ser illa ut....


-


Olästa böcker utgör dessutom inget hinder alls mot att skaffa flera (olästa) böcker- Nu var jag där och klickade runt på AdLibris igen- attans!!
-
Här var det svaj i hyllan minnsann... och där står ju tant B.s gamla bibel som jag fick i konfirmationspresent...

6 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Känner igen det där, fast jag har ett system:) Läser alla böcker i den ordning jag köpt dem...Då blir alla lästa och vissa får jag längta efter i flera månader...Vet inte om det är bra eller dåligt

Ingrid sa...

Anna: Inte är det dåligt... jag tycker om det du skrev om längtan... det är viktigt att längta...

Vixxtoria sa...

Jag har nog inte riktigt så många böcker som du, men om jag får leva och ha lite lagom ohälsa (så där så att jag ändå inte orkar sporta ihjäl mig, utan bättre tar igenom mig med en god bok, och alltså inte som nu när jag måste träna och träna och träna på grund av massa förbenade knän och ryggar och fötter och allt vad det är), så är jag nog farligt på väg åt samma håll. Jag har i alla fall ordentligt med olästa böcker just i sovrummet (förutom en STOR Billy med rätt många andra olästa i biblioteket).

Men jag försöker verkligen verkligen verkligen att inte blogga om böcker jag inte läst ut. Jag har ju nån slags förbannelse som gör att de då sällan blir utlästa. Men det är svårt ibland, när jag kommer på något roligt att säga om en outläst bok.

Titti sa...

Men gud, finns det människor som faktiskt läser böcker i den ordning de köps in? Jag är djupt imponerad!! Ser härligt ut med alla oläst böcker Ingrid. Dina hyllor påminner mig så om mina egna. :-)

snowflake sa...

Förresten, jag har köpt en Yates. Kan du handla Lehmann så kan väl jag handla Yates. :-)

Ingrid sa...

Vixxtoria: Lagom ohälsa låter bra- och träning medelst långa promenader... hoppas att du snart blir bättre i ditt knä (känsliga leder, jag vet....). Jag brukar ta en raid bland mina böcker lite då och då- för att få lite mera plats... för nu kan jag inte knö in flera bokhyllor i detta hus (såvida jag inte börjar att hänga dem på väggarna förstås....)Nej, man ska nog inte börja blogga om böcker man inte läst... det blir lätt tvärstopp då... du har alldeles rätt. :-)
Titti: Roligt att även du har lite kaos i dina hyllor (och kanske en björn där också?) :-)
Snowflake: Yates är så bra... så bra.. Jag hoppas att du också tycker om. Lehmann's Dusty Answer (som jag läst ett par kaptitel i verkar mycket lovande!)