söndag 5 september 2010

Mina två långsamhets-projekt för hösten...


För ett bra tag sedan började jag läsa i Theodor W Adornos "Minima Moralia"- och kom av mig- nu börjar jag igen. En blandning av bottenlös pessimism och trotsigt motstånd låter mycket lockande. Mitt andra långsamhetsprojekt blir "Förtvivlans filosofi" som handlar om Vilhelm Ekelund och mottagandet av Giacomo Leopardi i Skandinavien. Lennart på "Den långsamma bloggen" har skrivit mycket om den boken och också om Leopardi. Jag blev nyfiken.

5 kommentarer:

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Minima moralia låter intressant, och som gjord för lååångsam läsning. Jag ska grubbla om jag vågar mig på.

Ingrid sa...

Jag känner också lite rädsla inför den här boken- och jag måste absolut ta det mycket långsamt....

Mrs Calloway sa...

jag funderar på Karl Ove Knausgård, Min kamp som långsamhetsprojekt. den är visserligen inte utkommen ännu, men jag misstänker att det är ett företag som måste få ta tid

snowflake sa...

Vilken fin idé med långsamhetsprojekt. Så kan man ju också göra... tack!

Ingrid sa...

Mrs C: Knausgård har jag beställt på biblioteket men... jag undrar just om jag hinner läsa den på två veckor (kan inte tro annat än att den lånas ut på kort tid..) det går nog inte... får kanske köpa i stället...
Snowflake: Jag tror att det kan vara ganska bra med ett långsamhetsprojekt.. (speciellt för mig som ofta har alldeles för bråttom):-)