onsdag 29 september 2010

Rope


När television var en tämligen ny företeelse visades under en tid (som lördagsunderhållning ) en serie med Alfred Hitchcock- produktioner- det var ganska korta stycken- och de var verkligt läskiga att se- ingenting för mörkrädda. Jag har sedan dess alltid tyckt att Hitchcock var en skräckens mästare.
-
Nu fick jag för mig att titta på "Rope" och jag blev inte besviken. Filmen är mera som ett teaterstycke än en regelrätt film- man lämnar inte rummet - alla scener tas i en lägenhet med utsikt ut över storstaden- det hela börjar med ett mord, det som ska bli det perfekta mordet.... och så ett makabert "party" (liket ligger i en kista i rummet ) efteråt. Filmen baserar sig på den verkliga historien om Nathan Leopold och Richard Loeb- två studenter från Chicago som mördade en 14-årig pojke- bara som ett experiment i "det perfekta brottet"
-
Blir mördarna avslöjade? Vem bär skulden? Det är olidligt spännande och John Dall som en av huvudpersonerna ,Brandon Shaw, är helt fantastisk. Jag tycker att "The Rope" är en verklig pärla.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Är det den här där Stewart sitter med brutet ben och inte kan gå ut, och får se ett mord i huset mittemot? Eller är det en annan?

Ingrid sa...

Det är en annan- i den här spelar Stewart en slug lärare. Nu blir jag nyfiken på den film som du beskriver- Jag kanske ska ägna mig åt Hitchcock-filmer ett tag (tur att jag inte är mörkrädd).