söndag 5 september 2010

Bumerang


Jag har läst ut "Bumerang" av Tatiana de Rosnay. (Utgiven på Sekwa förlag). Boken kan väl närmast beskrivas som "en gåta och dess lösning". Vem var egentligen Clarisse? Antoine och Mélanie är bror och syster- tidigt förlorade de sin mor- Clarisse -som dog av ett brustet pulsåderbråck i hjärnan. Clarisse har sedan blivit bortträngd ur syskonens liv- men när Mélanie fyller 40 tar Antoine henne med tillbaka till barndomens Noirmoutier. Resan går inte som planerat....

-

Det här är en tidvis mycket spännande roman och med väldigt fina beskrivningar av den speciella natur som finns just kring Noirmoutier. Jag tycker avgjort bäst om den första hälften av den här berättelsen- författarinnan lyckas verkligen fånga intresset och "en bladvändare" är rätt beteckning på boken. Temat, den röda tråden- tycker jag också är välfunnet- men på slutet börjar det halta lite och så blir det lite för sockersött och lite för mycket "and so they lived happily ever after"... Synd, tycker jag på en annars så lovande historia. Absolut läsvärd, dock!
Fotot visar "Passage du Gois" som nämns väldigt mycket i boken. (från Wikipedia).

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Gåtor kan vara roliga.

Ingrid sa...

Hannele: Jag håller helt med dig!