lördag 4 september 2010

Flygandets konst

Jag bor mitt under en av startsträckorna från Kastrup... i morse lyckades jag fånga det här planet- högt däruppe på den blå himlen.... Jag undrar alltid vart de är på väg de där planen... och vilka förväntningar, tankar, drömmar passagerarna har.

-

Så tänker jag på Antoine de Saint Exupéry och hans bok "Nattflygning" (Vol de nuit).... om att flyga i natten och se ljusen nere på jorden... om piloten högt däruppe.... i sin ensamhet...Saint Exupéry är annars mest känd för "Den lille prinsen". Idag tar vi för givet att vi kan flyga varthelst vi vill- men det var inte så länge sedan det där med att sväva högt ovan jord var något totalt utopiskt och otänkbart....

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Vi bor nära en flygplats :)

Ingrid sa...

Hannele: Flygplatser är spännande, tycker jag.