fredag 3 september 2010

Gränsöverskridande böcker

Vixxtoria skriver om gränsöverskridande böcker och ställer fem frågor.




1. En bok som fick mig att missa bussen:


-


Jag har åkt mycket buss i mina dar. Missat någon har jag kanske inte gjort så ofta men väl glömt att hoppa av... på grund av bokens förtrollande värld... Minnet är dåligt men jag skulle tippa på att Peter den store av Henri Troyat ligger bra till. Peter den store var en mycket underlig tsar- och Troyat skriver väldigt fängslande historiska biografier. (Peter gillade t ex att dra ut tänder på folk i sin närhet- sedan samlade han på hög, säckavis- en klart annorlunda liten hobby. ) Hur som helst jag vet att jag tyckte/tycker mycket om Troyats sätt att förmedla historia.


-


2. Ett namn ur en bok (eller på en författare) som du redan har gett eller allvarligt överväger att ge ditt barn (eller häst eller hund eller marsvin eller bil):


-


Namnet Imogen har jag alltid gillat... från Forsytesagan av John Galsworthy. (Där hon egentligen bara var en biperson.)


-


3. En plats som du besökt bara för att den nämnts i en bok (eller för att en författare har bott där/gett namn till en pub där/kastat en äppelskrott där):


-


Jag har klafsat mig fram i sanden vid Sandycove till Joyce's tower (utanför Dublin). Just den kalla promenaden hade jag inte gjort om det inte hade varit för Joyce.... (Joyces tower råkar dessutom ligga ganska nära the "Fortyfoot" som åtminstone då var nakenbad för herrar- jag lovar att det inte var Fortyfoot som var anledningen till promenaden) :-)


-


4. En tavla som skulle bli en bra bok?


-
Bornholmskonstnären Oluf Höst målade gärna gårdsmotiv-just i den här gården kanske det smeds planer på uppror mot svensken år 1658? Vem vet. Det skulle bli till en spännande roman.


5. Det är mycket tjat om böcker som blir film (och dåliga filmatiseringar av bra böcker), men vilken låt skulle kunna bli en bra bok?

-

Tom Lehrers "Poisoning pigeons in the park" skulle kunna bli något verkligt svarthumoristiskt, surrealistiskt... http://www.youtube.com/watch?v=yhuMLpdnOjY

4 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Fina intressanta svar.

Ingrid sa...

Tack Hannele!

Vixxtoria sa...

Min bloggrunda blev avbruten av treåring igår, så jag kom inte hit förrän idag. Jag har helt missat att Peter den Store gillade att dra ut tänder (det är kanske inte så konstigt, jag har faktiskt ganska sällan uppehållit mig i just den tiden i historien), men det är fantastiskt med vilken bok som helst som håller en kvar i historien på det sättet!

Jag gillar också Imogen. Tyvärr är det ju ett sådant typiskt namn som fungerar väldigt dåligt i Sverige (eller "Tyvärr hör jag till de föräldrar som funderar över såna saker som att en del namn fungerar väldigt dåligt i Sverige"). När vi skulle välja dotterns namn var vi dessutom tvungna att ta hänsyn till sambons modersmål, och att namnet skulle funka där. Det var väldigt svårt att hitta något vi båda gillade.

Angående nakenbadet i Sandycove påstår du väl när som helst att du inte ens visste att det låg där ;-)

Jag känner inte alls till målaren Höst, men det var en mycket vacker bild. Och den skulle man absolut kunna skriva romaner om. Ganska vemodiga sådana, tror jag.

Jag är också rätt svag för den musik du valde, men jag har svårt att tänka mig en bok som utspelar sig i modern tid med den där tonen. Men en 40-tals-pastisch, kanske?

Ingrid sa...

Jo, jag tycker också att namn bör passa till "där man bor"- en bekant till mig valde Tyrone som förnamn och det passar inte så väl med ett svenskt son-namn, tycker jag... och jag tänker ju mest på det arma barnet som måste stå ut med namnet i vart fall till dess han/hon kan begära byte....
Nakenbadet Fortyfoot- givetvis hade jag ingen aaaning om att det ens existerade- nakenbad? Irland? :-)

Tom Lehrer har gjort många mycket udda sånger... och en del vansinnigt roliga... men ja- 40-tals pastisch... kanske...