torsdag 14 oktober 2010

Läsning på gång

Irmgard Keun
-
Så sitter jag här med en liten hög nyinköpta böcker... och känner mig som åsnan mellan de två hötapparna.

-

Jag har börjat titta lite i Hiltrud Häntzschels biografi om Irmgard Keun- en nätt bok på bara 150 sidor och med många fina foton. Jag vill gärna veta mera om Keun och hennes liv och hennes författarskap. Kriget och nazisterna avbröt något som kunde ha blivit en mycket lysande författarkarriär. Det dröjde nästan ända fram till hennes död innan Irmgard Keun blev uppmärksammad igen. Det känns väldigt vemodigt.

-

Det blir nog hennes "Nach Mitternacht" som kommer att ligga överst i min läshög nu ett tag framöver. Den boken skrevs i exil.

2 kommentarer:

Titti sa...

Det är svårt att välja ibland. :-) Blir spännande att läsa dina tankar om boken sen.

Ingrid sa...

Titti: Det är verkligen jobbigt... men det är ju bättre att ha mycket att välja på än tvärtom, så klart. Som om det inte räckte med olästa böcker får jag snart hem ett par till....