söndag 24 oktober 2010

"Helkvällsnovell" av Vicki Baum


Helkvällsnovellen visade sig vara ett utdrag ur en roman- vilket absolut inte är någon nackdel (för nu kan jag kanske läsa hela historien!)- Vicki Baum var otroligt produktiv och väldigt många av hennes böcker har också blivit översatta till svenska- de finns fortfarande kvar på bibliotekens magasin men med nya upplagor är det sämre bevänt. Vicki Baum skrev främst så kallad underhållningslitteratur och kanske tycker man att det finns nog av den varan som det är. Vad vet jag.

-

Nu har jag läst utdraget ("helkvällsnovellen") ur tegelstensromanen "Det gråtande trädet" från 1944 och jag känner mig väl underhållen. Det var mycket spännande och jag kommer att fjärrlåna boken så småningom.

-

"Om Vicki Baum skrivit en bok om pappersmassa eller celluloid skulle det betytt att hon velat kvittera en mångårig tacksamhetsskuld. Nu har hon i stället (i "Det gråtande trädet") författat en romantiserad biografi över krigets aktuellaste råvara, gummit. " (från All världens berättare 1:1945 sidan 51)

-

Det kapitel jag läste i går kväll handlade om det syntetiska gummit (låter det tråkigt? det var det inte alls) -jag citerar igen " Det sista kapitlet i denna blodiga historia handlar om det syntetiska gummit, och det avsnitt som här presenteras handlar just om ett djärvt industrisabotage vid en tysk gummifabrik mitt under brinnande krig"

-

Dr Hernried (som kapitlet handlar om) tillhör motståndsrörelsen och har lyckats nästla sig in på I G Farbens stora fabrik i Ruhrområdet. Han lever ett isolerat liv och har (tror han) sopat igen alla spår av sin verkliga identitet. Men... Gestapo är honom på spåren och han får stifta bekantskap med en av deras ökända tortyrkammare.

-

"Den fina nya protesen i överkäken hade slagits sönder. När de slutade att slå Hernried och band honom och tvingade honom att se på hur de misshandlade Buchholtz tyckte han att det var värre än att själv bli slagen, och han hade också en känsla av att detta var något som han upplevat förr och han tänkte: kanske var och en bär inom sig ett intryck av allt mänskligt lidande genom tiderna."

-

Jag kommer att läsa några böcker av Vicki Baum och hennes självbiografi är jag också nyfiken på (Allt var annorlunda, 1963).

Inga kommentarer: