måndag 25 oktober 2010

Rätt tid för rätt bok


Det är nog så att varje bok har sin tid och ibland får boken vänta i hyllorna på att den rätta känslan hos den presumtive läsaren ska infinna sig. "The Echoing Grove"av Rosamond Lehmann har jag fingrat på länge och efter att ha inspirerats av alla vackra omslag som Snowflake visade upp idag känns det som om det vore dags... Jag har tidigare läst "Dusty Answer" av Lehmann och den tyckte jag väldigt mycket om.
-
Henrik Pontoppidans "Det forfjaettede land" funderar jag också starkt på. Jag läste Lykke-Per för ett tag sedan (en bok som var min mors en gång och som stått här i hyllorna under många decennier). Jag känner att jag får en större förståelse för det danska och det danska samhället genom Pontoppidan. På något sätt så klär han av den danska själen.... och visar upp .... Pontoppidans böcker har inte översatts till svenska på år och dag-och det är då för bedrövligt!!

Inga kommentarer: