söndag 10 oktober 2010

Brev från dödens väntrum


Utdrag ur brev från sanatoriet i Skörping till föräldrarna- från min mormor


Aa, ja det er dröjt dette- at vi også begge er blevet syge för hen har jeg holdt modet oppe- men nu- jeg kan nu ikke finde mig til rette laengere- jeg er den eneste arbejder i båsen og den gifte kone der har gået laengst på arbejde- jeg har varet forkölet- da vi begyndte at få varme steg temperaturen skulle jeg i seng en dag- men jeg slap dog fri og nu håber jeg riktig nok at slippe ud herfra- jeg laenges så efter friheden.

-

C. havde varet til undersögelse, det var gået noget frem. Overlaegen vented på at få den ene lunge god för så at give ham luft i den höjre- og dette pusten er något så langvarigt--- men vist det går heldigt, så er det den mest radikale måde- men jeg synes der er en del risiko--- det er ikke til att forklare skriftligt.

-

2 kommentarer:

violen sa...

"jeg laenges så efter friheden"

det kan jag förstå, har själv legat mycket på sjukhus, särskilt som barn. Sanatorium måste ju ha varit riktigt spöklikt, många som dör.

Ingrid sa...

Violen:Jag känner verkligen med dig- att som barn hamna på sjukhus är fasansfullt. Förr (och som jag har förstått det är du 50-talist?) fick heller inte föräldrar vistas hos sina barn. (Jag var själv ganska frisk som barn men minns en två-veckors vistelse på MAS (Malmö Allmänna Sjukhus) som tre-åring med mycket ledsna minnesbilder...)