onsdag 20 oktober 2010

Nyfiken på.... Sefi Atta


Sefi Atta kommer från Nigeria men hon är numera bosatt i USA (Mississippi)." Allt gott ska komma dig till del" kom ut år 2005 och för den boken fick Sefi Atta Wole Soyinkapriset.
-
I min hand har jag novellsamlingen "News from Home"- från 2010. Jag är egentligen inte någon stor novell-älskare men tänkte att de här berättelserna kunde vara en bra sätt att lära "känna" författarinnan på. Det är bra nattlektyr också- en novell tar inte så lång tid att läsa- och varje novell är en värld i sig.... (jag har bara precis påbörjat läsningen).

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Läs Pia Juuls noveller! Korta, oförutsägbara, tankeväckande.
Dengang med hunden rekommenderas.
Lätt att läsa på danska.

Ingrid sa...

Mrs C: Jag tycker om att läsa på danska och Pia Juul hör faktiskt till en av de novellförtattare jag har läst :-) så jag blev glad över dina ord! "Den gang med hunden" har jag i pocketupplaga..... Jag tycker också om Alice Munros noveller men som sagt... noveller är inte annars något jag brukar direkt kasta mig över....