onsdag 20 oktober 2010

Who do you think you are?

I går kväll satt jag igen som klistrad vid TV:n för att följa TV1:s satsning på släktforskningsserien "Vem tror du att du är" (Who do you think you are?). Den här gången var det skådespelaren Matthew Brodericks tur. Det blev en mycket rörande resa tillbaka till första världskriget och slagfälten i Frankrike- där var Matthews farfar sjukvårdare- en mycket modig sådan- som blev belönad med två medaljer för visad tapperhet.
-
Det visade sig också att Matthews farmors farfar deltog i slaget vid Gettysburg på Nordstaternas sida- det stora slaget överlevde han bara för att stupa några månader senare under marschen till Atlanta. På fotot har Matthew precis (med hjälp av en krigshistoriker) hittat sin farmors farfars grav- en liten anonym vit sten med ett nummer på.
-
Matthew hade alltid undrat över sin fars sida av släkten- nu fick han klarhet i mycket tack vare arkiven. Jag tycker så mycket om den här serien som låter oss se historien genom olika, enskilda människoöden. Serien kommer ursprungligen från England (och engelsmännen gör programmen bättre, tycker jag- dessutom kör de med en hel timmas avsnitt- amerikanerna snabbar på processen lite för mycket och kortar ner med 20 minuter (kanske är det reklampauserna som har stulit tid- vad vet jag.)

5 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag såg också slutet på det där avsnittet, och blev väldigt tagen, precis som du. För att vara amerikanskt och en kändis och känslosamt och alltihop, så tycker jag det blev väldigt fint. Inte så där smetigt och så.

Programmen finns nog kanske på svtplay förresten? Jag hoppas det, för jag skulle vilja se början på programmet (och kanske också nåt tidigare i serien). De går så där dumt mitt när jag brukar hålla på och natta barn hemma hos oss. (Detta kan också uttolkas som: "Jag tycker att alla program som är värda att se ska börja klockan 21, men helst på olika dagar så att de inte krockar med varandra.")

Anita sa...

Å, så spennende! Visste ikke at disse går på svensk TV, har bare lest om programmene tidligere.

Ingrid sa...

Vixxtoria: Jag hoppas och tror att programmen finns att se på svtplay- och de går nog också i repris. De är väldigt välgjorda om än lite i kortaste laget (som sagt- den engelska versionen är bättre- den kan jag verkligen rekommendera- tror att de olika årgångarna finns på DVD men då får man nog köpa dem via Amazon eller så...). Här har de visats på bl a History Channel och Reality channel (jag lever med satellit-Tv- för här i kommunen är det ont om kabel-TV).

Anita: Jag hoppas att du får tillfälle att se dessa fina program!

Vixxtoria sa...

Jamen, jag har hittat det på svtplay nu, för mig och för Anita och alla andra.

http://svtplay.se/v/2198439/vem_tror_du_att_du_ar_/del_5_av_7__matthew_broderick

Igår fastnade jag dock och såg senaste avsnittet av Babel (med märta tikkanen, och den där boken av Julie Zhe, som du också fastande för hos Lyran, Ingrid). Se det, om du inte har gjort det! En del om googlekod med Andreas E också .-)

Ingrid sa...

Tack för tipset Vixxtoria- jag ser på Babel ibland- igår missade jag... och handlade det om Juli Zeh (och googlekoden) blir jag väldigt intresserad. Jag ska kolla på reprisen!