fredag 15 oktober 2010

Och så.... lyrik....


Fotot: Hudson river (Wikipedia)

I väntan på att "Antenner i regn" ska komma ut (några av den polske poeten Adam Zagajewskis dikter i svensk översättning) har jag köpt hans diktsamling "Eternal Enemies" (och om det blir dubbelt upp med dikter så gör det ingenting- så får jag dem på två språk och i två tolkningar). Zagajewski har nämnts i Nobelprissammanhang- och jag får sätta mitt hopp till 2011 vad gäller poesi.... (jag har flera förslag).

-

Traveling by train along the Hudson

-

River gleaming in the sun-

-

river, how can you endure the sight:

low crumpled train cars

made of steel, and in their small windows

dull faces, lifeless eyes.

-

Shining river, rise up.

-

How can you bear the orange peels,

the Coca-Cola cans, patches

of dirty snow that

once was pure.

-

Rise up, river.

-

And I too drowse in semidarkness

above a library book

with someone's pencil marks,

only half living.

-

Rise up, lovely river.



Inga kommentarer: