fredag 29 oktober 2010

Lite fôlkprat....

Avdelning: böcker på dialekt. Det finns bara två svenska dialekter som jag vågar mig på att tolka- det är skånska (för det pratar jag själv) och så värmländska- där är jag förstås mycket haltande i mina kunskaper... men lite har jag snappat upp efter att ha lyssnat på min prat- och historieglada farmor (från Kristinehamn) under många år). "Fôlkprat" hittade jag i bibliotekets vänners utförsäljningshylla igår- och den kunde jag så klart inte motstå.

-

Stig Berg är kanske inte någon Gustaf Fröding men jag tycker om hans små verser. De är tagna direkt ur vardagslivet och de känns så nära....

-

Ja önsker fôll

ittnô särskilt

-

Män ôm dä nu skull

vare nôe

ja önsker mej

så ä dä en vacker

sômmerda

unner ett äppelträ

mä e stor jolgubbstårte

å gôtt kaffe

-

Å så skull ja

så gärne se

att alle di gamle

sôm int finns mer

skull få sett

bortmä mej
(Från Gröna gatan - Kristinehamn- cirka 1912)

2 kommentarer:

Titti sa...

Härligt med värmländska. Jag har mycket släkt från Värmland. :-)

Har du förresten skrivit om Tobaksvägen ännu, eller har jag missat det? Skulle vara så kul att få läsa dina reflektioner. Trevlig helg!

Ingrid sa...

Mycket sympatisk och trevlig dialekt! Tobaksvägen har jag inte skrivit så mycket om... men jag återkommer gärna med lite tankar om den boken- jag tyckte väldigt mycket om! Ha en bra Halloween med lagom skrämmande läsupplevelser.
:-)