måndag 9 oktober 2017

Hem, ljuva hem

Husarkasernen i Malmö. Byggnaden revs år 1960 för att ge plats för ett höghus (28 våningar)- Kronprinsen.

Hem, ljuva hem. Så tänkte jag när bussen stannade på "min" hållplats i hemorten som ligger söder om landsvägen. Besöket i Malmö höll jag så kort det gick för staden i norr är inget favoritutflyktsmål och jag längtar inte tillbaks till min gamla hemort. Vissa partier längs bussens sträckning i Malmö har numera karaktären av kommunal soptipp och inte blir man upplyft av att gå i den sedan 1970-talet skövlade stadskärnan. Inte mycket finns kvar av de ställen jag minns från min barndom. Jag bodde en gång strax intill den där Husarkasernen och jag gick på barngymnastik där. (Jag blev "relegerad" från de övningarna, för övrigt). Nog om detta. Några böcker hittade jag inte ( de flesta bokhandlar har ju slagit igen numera) men på Malmö C provianterade jag med The Spectator och Le Magazine Littéraire. Jane Ridley recenserar "Victorious Century: The United Kingdom 1800-1906" av David Cannadine och hon är mycket lyrisk. En blivande klassiker, tror Jane Ridley och "a thumping great book". Nog blir jag nyfiken.



Den franska tidskriften har jag inte hunnit kika i än men flera sidor ägnas åt vikten av att läsa Homeros. I brevlådan hittade jag "A very Russian Christmas- the greatest russian holiday stories of all time" (New Vessel Press). Jag kommer inte att vänta till jul med läsningen, så mycket kan jag avslöja.




Inga kommentarer: