måndag 30 oktober 2017

Over de valske mile


"Augusti 1938" står det på bokens pärm. Det var då min mor köpte sjunde delen av Johannes Jørgensens självbiografiska "Mit livs legende" (utgiven på Gyldendals förlag 1928). Vem läser Johannes Jørgensen idag?

Mest är han nog känd för sina helgonbiografier och även för många vackra dikter. Jørgensen var naturälskare och   i "Over de valske mile" fylls sidorna med noggranna och mycket poetiska iakttagelser om den värld han färdas i.

" De smaa frugttraer bugner af aebler og paerer. I bedene blomstrende Escholtzia, gyldenbrune og okkergyldne morgenfruer, blegrøde begonier med fine, skøre blomsterblade, hvide georginer, kongelys, fuchsier, blaa lupiner. Svaevefluer som dem i haven i Svendborg svirrer over blomstrene, staar et øjeblik ubevaegelige paa sitrende, naesten usynlige vinger, flytter sig saa med et saet, staar atter ubevaegelige et andet sted i luften."

Mycket handlar det också om livsåskådningsfrågor och jag tror att Jørgensen kämpade med sin tro (han hade konverterat till katolicismen) under hela sin levnad. "Over de valske mile" griper mig på ett alldeles särskilt sätt och jag tänker att jag nog ska fortsätta att läsa Johannes Jørgensen.

Inga kommentarer: