söndag 1 oktober 2017

Från Belfast till Malibu


Det handlar om den irländsk-kanadensiske författaren Brian Moore (1921-1999) vars böcker tyvärr har gallrats ut på många bibliotek (bland annat samtliga i min hemkommun).

Brian Moore hade själ och hjärta på Irland men han emigrerade till Kanada redan under 1940-talet och det var där han började skriva på allvar. En av hans mest kända och älskade romaner är "The Lonely Passion of Judith Hearne" , en roman som också blev till film med Maggie Smith i huvudrollen. Det handlar om en ensam och utsatt äldre kvinna och hennes sökande efter kärlek och gemenskap. Brian Moore skriver för övrigt ofta om utsatta kvinnor.

Brian Moore växte upp i ett katolskt hem och ett annat ofta förekommande motiv i hans romaner är kyrka och präster och greppet de har på människor.

Jag läste en hel del av Brian Moores böcker på 70-talet men det är ju åtskilliga år sedan och jag har inget emot att läsa om. Dessutom finns det också flera titlar som jag är nyfiken på- Brian Moore hann med ett tjugotal böcker under sitt liv. Han dog i Malibu i Kalifornien och jag tror att hans sista tankar gick till Irland.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

vill läsa något av honom eftersom vi snart ska till Belfast