söndag 4 maj 2014

Irländskt



Hugo Hamilton är en irländsk författare (född 1953 och från Dublin). För svenska läsare är han mest bekant för sin självbiografiska roman "De spräckliga" som kom ut i svensk översättning år 2011 (Grate förlag). Den boken skrev jag lite om här.

Nu håller jag hans senaste roman i handen- Every Single Minute- och här handlar det om en stark och mycket viktig vänskap, en vänskap som snart ska lämna den här världen. Hugo Hamilton har skrivit vackert och vördnadsfullt om författarkollegan och vännen Nuala O'Faolain och hennes sista dagar.

Nuala O'Faolain (hon är bokens Úna) vill resa en sista gång i livet och turen går till Berlin- Hugo Hamilton (bokens Liam) följer med för att vara till stöd och hjälp.

Jag kommer att få anledning att återkomma med mina tankar om den här romanen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för det! I Tyskland blev hon lite berömd när TVn berättade om en bok. I Irland och USA var hun väldigt berömd, tror jag?
När hun hörde att hun hade cancer så vägrade hon att genomgå en kemoterapi. (Min far och min tant hade cancer, så jag alltid läser om den sjukdomen.)

Hamilton-bok skulle interessera mig mycket, tror jag, let's wait and see vad du kommer att tänka!

Från dödsannonsen (obituary) av den engelska "Guardian" hittade jag det här:

"However, O'Faolain's feminism stemmed from a fundamental belief in social justice. Unlike most commentators [..] O'Faolain, placed herself at the centre of things, a high-risk strategy that worked because of her broad range of erudition, worn lightly, her courage and a truthfulness that sometimes bordered on the self-destructive." Det måste ha varit en mycket ärlig person, tror jag? Hun dog 2008. Och kanske det är bra att läsa böcker av henne också! Jag läsde nu att hun också reste till Madrid och Paris för att säga farewell, hun älskade båda städerna mycket (säger Guardian.) Den sista resan blev Berlin.

Ingrid sa...

Klemperer: O'Faolain var säkert allt det som dödsrunan berättar. Jag känner dåligt till henne som författare men ska råda bot på denna okunskap och har beställt två av hennes böcker nu. Irland är ett land fyllt av motsägelser... Jag tyckte mycket om Hamiltons bok.