onsdag 14 maj 2014

Hjärnkirurgi

A bright green cell is seen against a red and black background, with long, highly branched, green processes extending out from it in multiple directions.
Från det inre av människans hjärna

Jag läser hjärnkirurgen Henry Marshs bok "Do No Harm" med största intresse och konstaterar att de problem som brittisk sjukvård brottas med säkerligen känns igen här i Sverige. Jag är bara insatt i svensk sjukvård från patientens sida av skranket (läs anhörig) men under flera år hade jag mer kontakt än jag önskade med sjukvård av olika kategorier.

Jag ska skriva några rader om Henry Marshs bok (som verkligen är mycket bra och mycket läsvärd) så småningom men jag kan inte låta bli att citera ett par rader från ett av de senare kapitlen- där Marsh berör (mycket kärnfullt ) datoriseringens problem, för allt blir sannerligen inte enklare med moderna datasystem (om det nu var någon som trodde det).

Marsh vill se på sin patients röntgenbilder och det som förr bara tog cirka en halv minut att belysa via "X-ray screens" ska nu dras fram genom ett ofta trilskande datasystem (där man dessutom måste byta lösenord varje månad).  Marsh misslyckas gång på gång att få fram den där röntgenbilden och han börjar bli fly förbannad. Han rådfrågar en kollega.

"Have you tried your password?"
"Yes, I bloody well have."
"Well, try Mr Johnston's. That usually works. Fuck Off 45. He hates computers"
"Why forty-five?"
"It's the forty-fifth month since we signed onto that hospital's system and one has to change the password every month," Caroline replied."----

"I went back to the X-ray Department and found Caroline at her desk. I told her that Fuck Off 45 did not work.
"Well, she sighed, "I'd better come and look. Maybe you don't know how to spell Fuck Off." We went downstairs together and returned to the consultation room.
"Now that I think of it," she said. " It might have become Fuck Off 47" and the computer, having checked my credentials- although they were really Mr Johnston's- to its satisfaction, finally downloaded the menu for the X-ray department at the patient's hospital.

7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag tror mycket på datorisering, men det gäller att lära sig simpla grunder saker först. Vi får vara glada att institutioner använder lösenord.... Datorer är fantastisk hjälpmedel! (Vi ska väl inte återgå till dåligt betalda kvinnliga sekreterare...?)

I skolan ger en okunnig lärare nya datorer och iPads till elever, utan att gå igen grunderna med eleverna. Man ska inte utgå ifrån att alla 10-åringar kan...

mormor Hanneles bokparadis sa...

fast vår 2-åring är väldigt fingerfärdig med iPad :)

Kurt sa...

Men just när det gäller hjärnan, och andra mjuka vävnader skall vi ju vara mycket glad att man inte längre använder röntgen, utan numera använder magnetisk resonanstomografi .

Ingrid sa...

Hannele: Jag kan visst hålla med om datoriseringens fördelar men det finns också nackdelar- och när det gäller att förklara systemen och användandet av dem finns det mycket kvar att önska.



Kurt: Jag uttryckte mig nog lite svängigt- jag vet mycket väl att man numera använder sig av mycket modernare metoder än "vanlig" röntgen.

Hanneles bokparadis sa...

hihi, min hjärna har blivit "röntgad" två gånger, så jag vet att allt ok :)

Anonym sa...

Tack igen för det, jag måste köpa "Do no harm" också, och nu berättar han, om jag förstår riktigt, kanske "i förbigående"?, om fördelar och nackdelar av datoiseringen. Då finns så många synpunkter, och det interesserar mig också väldigt mycket. Reklam och advertising hävdar alltid bara att vi alla hade bara fördelar. Men det är inte sant för alla och för allting. (Och det finns många fördelar av "tekniska natur" tillsammans med många nackdelar av "sociala natur", man kunde skriva romaner om det^^).

Så det måste verkligen vara bra att läsa Henry Marsh och om hjärnkirurgin!

Ingrid sa...

Hannele: Då kan du koppla av den biten. :-)

Klemperer: Precis så tänker jag nog också vad gäller datoriseringen- vad gäller det tekniska är det naturligtvis utmärkt att det finns bra och snabba och praktiska metoder att skicka information- men- som du säger- det gäller då förbaske mig att se upp så att man inte blir en slav under teknologin. Jag är väl en motvalls käring själv för jag vägrar att använda mig av en hel del så kallad "praktisk teknologi". Och... jag kommer INTE att läsa dagstidningen via läsplatta- då är jag hellre utan tidning. (Snart är troligen pappersvarianten ett minne blott så det kan nog gå snabbare än jag tror.)Man kan få för mycket information också- och så kallade sociala medier ska man avnjuta i inte alltför stora mängder. Tycker jag.