torsdag 1 maj 2014

Utrikes förbindelser


Det ser ut att bli mera amerikanskt för min del. Alison Lurie (f.1926) är en produktiv författarinna och hon tilldelades Pulitzerpriset (1985) för romanen "Foreign Affairs" (Utrikes förbindelser i svensk översättning). Den boken har jag just nu på läsbordet och jag försöker febrilt leta i minnet vilka romaner jag tidigare har läst av den här författarinnan- för obekant är hon inte. Nåja, det kan kanske kvitta- jag läser gärna om för hon skriver precis lagom humoristiskt och insiktsfyllt , Alison Lurie.

Här rör man sig i akademiska kretsar i början men det kommer att ändras under sidornas gång....

"There is no American writer I have read with more constant pleasure and sympathy over the years. Foreign Affairs earns the same shelf as Henry James and Edith Wharton."  Sagt av John Fowles i Sunday Times.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Hon skriver inte alls oävet!