lördag 31 maj 2014

En hund i strumpbyxor, en orädd kvinna och en stor kompositör


Jag börjar med kompositören- Gustav Mahler. Jag har sneglat på förlagens kommande utgivningar och jag har fastnat för tre böcker (till att börja med).

I höst kommer Carl-Johan Malmberg ut med en bok (essäer) om Gustav Mahler: Nattens fågel och den nya dagen. Essäer om Gustav Mahlers symfonier. Förlaget är Ellerströms.

Ellerströms ger också ut en diktsamling av Sirkka Turkka med den originella titeln " En hund i strumpbyxor". (När jag kollar på titeln får jag upp en massa bilder på stackars hundar som någon glyttig person tryckt ner i just ett par strumpbyxor- ibland också med högklackade skor som accessoir. ) Jag läser att Sirkka Turkka har arbetat mycket med djur så vad hon har för åsikt om djur i kläder tror jag inte är så svårt att gissa.

Sigrid Combüchen har skrivit om Ida Bäckmann. Vem var hon undrade jag och började leta på nätet. Bäckmann är en bortglömd kvinna idag men en gång orsakade hon stort rabalder i Sverige genom att skriva om sin stora kärlek, Gustaf Fröding. Frödings syster liknade henne vid en vampyr. Jag är säker på att historien tjänar på att få en balanserad bild av Ida Bäckmann- man kan läsa vidare i boken "Den umbärliga" som kommer ut om några månader. (Norstedts förlag).



2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

och jag som letade efter något på svenska av Sirkka Turkka för länge sedan när jag hört en dikt av henne läsas i Dagens dikt!det ska bli intressant att läsa vad Combüchen har att säga om Ida Bäckman! ellerströms utgivning kan man läsa rakt av. tack för tipsen Ingrid!

Ingrid sa...

Mrs C: Ellerströms har många intressanta utgivningar. Den som väntar på något gott etc....