lördag 23 november 2019

Över Sundet

Konstnär: Christen Købke ( en av den danska guldålderns mest betydande.)

En gråbrun dager vilade över Kongens by igår, ungefär som på tavlan härovan. Regnet strilade ner och det var med raska steg som jag styrde kosan över ett nu helt öppet rådhustorg (det stora metrobygget har äntligen avslutats). Den stora klockan slog tio och jag stegade in i Politikens Boghall som ligger bara fem minuters promenadväg från Hovedbanegaarden. Här väntade de fyllda hyllorna och de stora bokborden och jag tog god tid på mig att botanisera bland nyheter och det som inte var så nytt. Boghallen har nämligen en rätt så stor klassikersektion ( i mosats till svenska bokhandlar som  mestadels kanske för ett tiotal titlar i genren.) Bokhandelsdöden har tyvärr också drabbat Köpenhamn och den fina Gads boklåda på Ströget är borta sedan länge. Borta är också det lilla franska librairiet med de små hundarna och de originella damerna. Hundarna kunde befinna sig lite var stans i butiken så med jämna mellanrum hördes ropet ” pas paa hundene”, det gällde att se sig för.
I boghallen fanns många frestelser och givetvis kom jag hem med mer än planerat. Tyngst i ryggsäcken var helt avgjort Flemming Behrendts biografi över Henrik Pontoppidan ” Livsrusen” , lite lättare i vikt var Joseph Roths roman ” Job” och så kunde jag inte motstå Julian Barnes ” The Man in the Red Coat” och den har jag redan kastat mig över. Det blev en lyckad förmiddag i den stora staden och en nöjd resenär återvände hem (efter sedvanligt tågstrul).


Inga kommentarer: