måndag 18 november 2019

Den förvanskade Rembrandt i Nida

Evangelisten Matteus med ängel. (Rembrandt)

I min hand just nu finns en novellsamling utgiven av bokförlaget Tranan. Den är inte dagsfärsk utan från år 2005. Säkert redan utgallrad från de flesta bibliotek. Boken har titeln ” Litauen berättar: Att avregistrera ett spöke” och här bjuds man på lite över tjugo berättelser ur den moderna litauiska litteraturen. En del gillar jag mer än annat, så klart - registret är brett och de flesta smaker kan nog tillfredställas. En av mina favoriter i samlingen är Alfonsas Andriuskevicius ” Den förvanskade Rembrandt i Nida” som handlar om en resa A.A företog tillsammans med författaren Sigitas Parulskis ( den senare finns för övrigt också representerad i boken). Turen gick till Nida, eller Nidden som platsen en gång hette. ” Det finns en Rembrandtbild där två personer är avbildade; den rynkige, utmattade evangelisten Matteus som skriver på sitt evangelium och en rundkindad, atletisk ängel—- denna bild animerades i höstas i kurorten vid havet, Nida. Den utmattade Matteus var jag och den biffiga ängeln Sigitas Parulskis.” Det blir en ovanlig resa på många sätt och det är ett omaka par som har ( det föreställer jag mig i alla fall) mer eller mindre tvingats ihop. Två skribenter med olika synsätt och i olika åldrar. Blandningen blir till en underhållande historia med underfundig humor och ett oväntat slut. ( Slutet inträffar den 11 september 2001).
Noveller kan ofta inspirera till vidare läsning och jag har beställt Sigitas Parulskis ” Tre sekunder himmel” från ett närliggande bibliotek. På engelska finns också ( utgiven 2018) ” Darkness and Company” . En bok om Litauen och förintelsen.


Inga kommentarer: