onsdag 20 november 2019

Turgenevka

Ivan Turgenev (1818-1883)

År 1875 grundades ett bibliotek i Paris, ett så kallat emigratbibliotek som kom att bli en viktig plats för oberoende rysk litteratur. Redan då flydde många från förtrycket i Ryssland. Biblioteket hade två grundare - German Lopatin ( revolutionär som lyckats fly från Sibirien) och Ivan Turgenev. Biblioteque Russe Tourgeniev som det kom att kallas blev så småningom ett av de största ryska biblioteken i Europa och det växte bland annat genom stora bokdonationer. Efter 1917 tog det i ordentligt och man beräknar att flera hundra tusen ryska emigranter sökte sig till Frankrike.  Turgenevbiblioteket drog till sig stora författare som Osorgin, Aldanov och Bunin för att nämna bara några få. ” Turgenevka” kom det att kallas. I maj 1940 tågade Hitlers trupper västerut och en månad senare marscherade tyska soldater genom Paris. Det dröjde inte länge förrän Turgenevka utsattes för en plundring av aldrig skådat slag. Den ryska författarinnan Nina Berberova blev ögonvittne och hon skriver så här: ” Jag gick genast uppför trappan. Dörrarna var vidöppna. Det stod två lådor på trappavsatsen, två till inne i hallen. Snabbt, effektivt, i rytmiska gester packades böckerna ihop. Jag var chockad. Men trots det frågade jag på min dåliga tyska vad som pågick. Men det var alltför uppenbart. Jag fick ett artigt svar att böckerna skulle skickas iväg. Vart? Varför? Ingen svarade.” Så skövlade nazisterna en oersättlig boksamling. Mera om härjade bibliotek kan man läsa i Anders Rydells ” Boktjuvarna” - det var inte bara konst som nazisterna stal och skövlade utan också böcker.




Inga kommentarer: