onsdag 13 november 2019

En boksamlares bön

Målning av Anselm Feuerbach

Jag samlar inte aktivt på böcker men jag får väl erkänna att mitt hem är tämligen bokbemängt ändå och det är jag ganska nöjd med. Jag hittade det här citatet av Winston Churchill: ” Vad ska jag göra med alla mina böcker?” ” Läs dem. Men om du inte kan läsa dem, så ta dem åtminstone i handen och smek dem. Titta i dem. Låt dem falla upp var de vill. Läs den första mening som fångar din blick. Gå sedan vidare till en annan. Gå en upptäcktsresa, loda icke kartlagda djup. Sätt med egna händer tillbaka dem på sina hyllor. Ordna dem efter din egen plan, så att du, om du inte vet vad som står i dem, åtminstone vet var de står. Om du inte vill släppa in dem i ditt liv, förvägra dem åtminstone inte en erkännande nick.”

Att loda icke kartlagda djup.... är det inte läsningens kärna? Det skriver i vart fall jag under på.

Citatet är hämtat från Bengt Liljegrens Churchillbiografi.

3 kommentarer:

Fru E sa...

Så fint beskrivet. Precis så är det!

Hanneles bokparadis sa...

lycka är ett eget litet bibliotek

Ingrid sa...

Hannele: så sant, så dant.