torsdag 7 november 2019

Fribytare

Sir Francis Drake. Känd fribytare/kapare under Elizabeth I:s tid.

Litteraturen ( och verkligheten) är fylld av mytomspunna fribytare (eller kapare som de också kallas). Fribyteriet var en slags legaliserad piratverksamhet som hade stöd av regeringar och monarker och man roffade helt sonika åt sig dyrbar last från de fientliga handelsfartyg som man lyckades övermanna.( Fartyget tog man också hand om).

I mina hyllor hittade jag en passande roman på kapartemat : Viktor Rydbergs ” Fribytaren”, en som jag tror, spännande skildring av livet i Sverige under 1600-talet, ett århundrade fyllt av krig och elände. Romanen är tämligen omfångsrik så det är inget man läser ut på en timma. Min utgåva är från år 1932 och ingår i Viktor Rydbergs ”skrifter” utgivna på Bonniers förlag.


Lars Gathenhielm (Lasse i gatan) känd svensk fribytare.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

intressant, har lite av Rydberg i bokhyllan

Ingrid sa...

Hannele: Jag ska också leta efter fler böcker av Rydberg.