söndag 5 juni 2011

Danmark

Foto: Torsten Larsson



Danmark, nu blunder den lyse nat


bag ved din seng, når du sover.


Gøgen kukker i skov og krat.


Vesterhavet og Kattegat


synger, imens det dugger,


sagte som sang ved vugger.


(Larsen, Thøger 1914)





och den finns att lyssna på här: http://youtu.be/mbevMS7zjFs



Danmark har en stor plats i mitt hjärta- och dansk litteratur också. Så här några rekommendationer dagen till ära :




Herman Bangs "Tine" finns att läsa i svensk översättning- en sorglig och vacker roman om tiden kring 1864- Jag har skrivit om boken HÄR.




Henrik Pontoppidan fick nobelpriset för sina böcker och han håller än idag- han har skrivit både noveller och romaner- Har man inte läst något av honom tidigare rekommenderas en novellsamling- annars tycker jag mycket om Lykke-Per - som jag har skrivit lite om HÄR.





På 60-talet läste man mycket av Leif Panduro. Rend mig i traditionerne (Skit i traditionerna) till exempel är mycket läsvärd.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag har Leif Panduros bok hemma, det var för länge sedan jag läste den. Annars gillar jag Suzanne Brøgger.

Nattens bibliotek sa...

Min mamma introducerade Leif Panduro för mig på tidigt 70-tal.Jag gillade verkligen honom.

Ingrid sa...

Hannele: Suzanne Brögger har jag också en del av i bokhyllan- jag gillar!

Bokstödet: Jag gillar Panduros humor... Jag ska faktiskt ta och läsa om !