tisdag 7 juni 2011

Polletten ramlar ner långsamt...



Den enda litterära tidskrift jag prenumererar på numera är "Karavan"- men jag unnar mig också en helgprenumeration på DN med "Boklördag"och där (i lördags) hittade jag en mycket intressant recension av en bok om Eyvind Johnsons Krilontrilogi. Då mindes jag att Hermia läst och skrivit en del om denna förra sommaren och att hon rekommenderat till läsning.

I mina hyllor finns en del böcker av Eyvind Johnson men inte Krilontrilogin- däremot har jag hittat Kerstin Ekmans "Gör mig levande igen" som är ett slags modernare variant av böckerna om Krilon.

Jo, polletten har ramlat ner. Jag vill läsa. Jag ska läsa. Det får bli mitt sommarprojekt. Tack och lov finns Krilontrilogin på ett av kommunens bibliotek.




7 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Så lustigt. Är själv i precis samma sits: har länge haft Eyvind Johnson i mina att-läsa-tankar, men än har det inte blivit av. Läste Ekmans bok för ett par år sedan och tyckte mycket om den.

Mrs Calloway sa...

Gör mig levande igen står i en av mina bokhyllor. Oläst. Jag brukar gilla Kerstin Ekmans romaner, men inte den.
Jag får göra ett nytt försök. Intressant med kopplingen till EJ.

Hermia Says sa...

Jajaja läs Krilon!!
Hemma står inköpta Strändernas svall och lånad Nu var det 1914 (heter den väl?)... Kul om Johson får en liten renässans, men han kanske alltid varit aktuell?

Vixxtoria sa...

Jag har läst en hel del Ekman, men just den här Gör mig levande igen står oläst i bokhyllan. När den kom så var det så många som sa att den var svårläst och olik Ekman så att jag aldrig kom mig för att börja. Men jag väntar på att du ska läsa och inspirera mig :-D

Ingrid sa...

Petra: Jag skulle gärna vilja läsa mera av Eyvind Johnson- och det låter väldigt betryggande att du gillade Ekmans bok- den ska jag sätta igång med genast.

Mrs C: Jag har inte läst just denna bok av Ekman annars har jag en hel del av hennes alster i min hylla- jag blev väldigt intresserad av kopplingen till EJ!

Hermia: Jag läste romanen om Olof (nu var det 1914) i skolan (jag tyckte om) och Strändernas svall har jag också i hyllan (minns inte om jag har läst)-Jag ser så fram emot Krilon!

Vixxtoria: jag ska faktiskt sätta igång i kväll med Ekman och jag har beställt två delar av "Krilon" på Adlibris (de fanns i pocket) den första delen måste jag nog låna. Kan jag inspirera blir jag glad...

Hermia Says sa...

Samma för mig, Ingrid. Jag köpte 2-3 i pocket och grävde fram del 1 i biblioteksmagasinet. Ekmans läste jag när den var ny och önskar att jag varit smart och läst om den förra sommaren när Krilon var fräsch. Minns det tog ett par gånger innan jag kom in i den fö rjag tyckte, så som Vixxtoria hört, den var svårare än andra Ekmanska. Men den var väl värd att kämpa för.

Ingrid sa...

Hermia: Jag ska vara tålmodig med Ekman! Lustigt också att inte del ett finns kvar i pocketutgåva. Jag hoppas på ny upplaga!