torsdag 9 juni 2011

De här fick följa med mig hem idag



Längst bak Gina Kaus roman "Atlantresan" från 1932- och den har färdats hit ner från Umeå minsann. Utgiven en gång på Skoglunds förlag (och jag har letat frenetiskt efter detta förlags historia- startat 1865 levde det i alla fall in på 60-talet). Gina Kaus böcker brändes på det stora bokbålet 1933.


Daniel Hjorth skriver mycket trevliga essäer- den här gången är ämnet "gränsöverskridande" och enligt baksidestexten gäller det konstnärliga, själsliga och geografiska gränser. Här beskrivs engelska resenärer från tjugo-och trettiotalen och även centraleuropeiska författare som tvingas lämna sina land. (Faktiskt finns en del skrivet om Gina Kaus i en essä!).


Jag blev så glad när jag hittade "Se blomman" av Kerstin Ekman och Gunnar Eriksson. Ytterligare en essäsamling "korsning av flora och kulturhistoria". Petra har skrivit om boken HÄR. Tur att jag får lov att ha denna fina essäsamling i fyra veckor. Jag lär behöva tiden med tanke på allt annat jag ska läsa....

Inga kommentarer: