söndag 5 juni 2011

De brända böckernas författare 3: Adrienne Thomas

Adrienne Thomas (1897-1980) är säkert mest känd för sin roman "Die Katrin wird Soldat" som kom ut 1930 och som blev översatt till många språk (på svenska fick den den något intetsägande titeln "Katrin Lentz kärlek." "(från 1931)). Jag minns faktiskt den här boken för min mamma hade den i bokhyllan (nu kan jag inte hitta den och säkert har den blivit bortgallrad under årens lopp). Jag har inte läst om Katrin men det går ju att fjärrlåna (vilket jag nog kommer att göra så småningom)

Adrienne Thomas (som för övrigt är en pseudonym) - föddes i Lotringen men flyttade till Tyskland under första världskriget. Boken om Katrin är en antikrigsroman och därför stod den så klart högt på "kasta-på-bålet- listan" 1933. Adrienne Thomas lyckades med nöd och näppe ta sig över till USA och undkom så nazisternas klor.

Inga kommentarer: