måndag 19 april 2010

Tematrio Långt borta.....


Berätta om tre romaner som utspelar sig på ovanliga/exotiska platser, uppmanar Lyran i veckans tematrio.
-
Här kommer mina bidrag.
-
1. Mauritius ligger mig varmt om hjärtat- (fastän jag aldrig har varit där)- på mitt läsbord har jag (utläst) "Isabelle" av Marcelle Lagesse. Lagesse beskriver ett Mauritius som slits mellan två kolonialmakter- Frankrike och England på 1830-talet. Passion, mord, politiskt förtryck- allt skildras i den här oerhört spännande berättelsen.
-
2. "Färden genom mangroven" av Maryse Condé. Maryse Condé är en författarinna som jag trollbundits av mer än en gång. Karibien känns väldigt exotiskt... "Färden genom Mangroven" är en riktig "pusselroman"- oerhört spännande och välskriven.
-
3. "The Stone Virgins" av Yvonne Vera. Handlingen tilldrar sig i ett sargat och krigstrött Zimbabwe. Två systrar genomlider krigets helvete- en stark och hemsk berättelse om ett land vars befolkning ännu plågas svårt.
-
PS- när jag loggar ut från sidan ser jag att "Färden genom mangroven" precis blivit recenserad av OnWordArts.

Inga kommentarer: