tisdag 27 april 2010

José Craveirinha

José Craveirinha -författare, journalist och medborgarrättskämpe (1922-2003) från Mozambique.
-
Craveirinhas far var portugis men hans mor tillhörde Rongastammen- och Craveirinha kom att bli en av förgrundsfigurerna i "Négrituderörelsen". Hans medlemskap i FRELIMO gjorde att han föll i onåd hos makthavarna i Mozambique- och mellan år 1965 och 1969 satt Craveirinha i fängelse för sina åsikters skull.
-
En del av hans dikter finns översatta till svenska i "Att stava till ett kosmos" utgiven på Almaviva förlag år 2006.
-
Jag är ensam
-
Jag är ensam
men jag reser i mina tankar.
-
Och vid min sänggavel
lyssnar jag till
Fernando Pessoa som svarar. (översättning: Marianne Sandels)
-
"Att stava till ett kosmos" ingår i Bibliophilias Afrika-utmaning. (och jag läser i otakt).

Inga kommentarer: