tisdag 20 april 2010

Lyrik på en söndag- bokstaven D

- På bilden: John Donne
Mycket intressant och lärorik utmaning från Bai. Här kommer mitt bidrag.

-

Kva tankar gjer du deg om å dele inn og kategorisere dikt i ulike sjangrar etter ulike kjenneteikn? Er det nyttig for oss vanlege lesarar, eller er dette aktivitet for spesielt interesserte akademikarar?

-

Som vanlig läsare vill jag nog helst slippa indelning i genrer och bara läsa och förstå dikten på mitt eget sätt- men- som fördjupad läsare (om uttrycket tillåts) tycker jag att genreindelningen kan tillföra mig en extra kunskap som kanske också ger dikten en ny dimension.

-

En dikt av en författare på D: Mitt val blir John Donne (1572-1631). Domprost i St Paul's Cathedral och en s k metafysisk poet. Detta är säkert hans mest kända dikt- men han skrev också många väldigt vackra kärleksdikter.

-

No man is an island, entire of itself

every man is a piece of the continent, a part of the main

if a clod be washed away by the sea,

Europe is the less, as well as if a promontory were,

as well as if a manor of thy friends or of thine own were

any man's death diminishes me, because I am involved in mankind

and therefore never send to know for whom the bell tolls

it tolls for thee.
-
Den kanadiske litteraturforskaren Northop Frye meiner at eit dikt består av babble og doodle. Babble er det rytmiske og musikalske, medan doodle er visuelle apsekter, som linjedeling, strofeoppbygging og typografi, poetiske bileter og metaforer.Presenter eit dikt kor doodle-aspektet er særskilt sentralt.
-
Nu går mina tankar till Gunnar Ekelöf och hans apoteos:
och jag länkar till Lazy's library som har fått till dikten mycket bättre än vad jag verkar lyckas med.
-
Dikten bildar en geometrisk figur (kvadratisk) och är inte bara en vacker lovsång- den är också ett konstverk.
-
(apoteos= en människas upphöjande till gudarna).

2 kommentarer:

Bai sa...

Ja! Så moro at du er med!

Det Ekelöf-diktet er ein av fleire favorittar.

Ingrid sa...

Ekelöf är också en av mina favoritpoeter- och det är så roligt att vara med i din lyrik-utmaning, Bai!!