söndag 6 september 2009

Jag mötte Lajka


"Lajka- space hero".
Jag mötte Lajka i Jeanette Wintersons bok "Tyngd". Hollyhock gör en djupdykning i Wintersons litteratur och jag blev inspirerad till läsningen av henne. "Tyngd" har prytt min bokhylla oläst under ganska lång tid....
-
Jag älskar språket i den här boken- och här några exempel:
"Vad finns inuti oss?
De döda. Tiden. Årtusendens ljusmönster som öppnar sig i våra inälvor.
Vår första förälder var en stjärna"
-
"Atlas bröt upp sputniken och hittade Lajka, fastbunden, oförmögen att röra sig, halvt hårlös av skräck och täckt av svett och urin och sin egen avföring. Med oändlig varsamhet befriade Atlas hunden, satte tryggt ner den på ingenting och gav den vatten att dricka.---- Atlas knuffade undan kapseln, den dumma tingesten av plåt och ståltråd, och Lajka kröp darrbent uppför hans arm tills hon hittade ett ställe att sova på, i fördjupningen i hans axel strax under hans svällande hår.
Atlas hade för länge sedan upphört att känna tyngden av den värld han bar upp, men han kände den lilla hundens hud och ben. Nu bar han på något han ville behålla, och det förändrade allting."
-
Tack Hollyhock för att du fick mig att läsa den här lilla underbara boken!!!

3 kommentarer:

Bai sa...

Eg vurderer å slutte å lese bloggen din, fordi lista over bøker er får lyst til å lese begynner å bli alt for lang og den ledige lesetida strekk ikkje til. (Eg skal ikkje gjere det, altså, eg liker bloggen din for godt til det!)

Vettets väktare sa...

Om du är intresserad av hundkosmonauten och människorna kring hennes öde så kan jag varmt rekommendera serieromanen "Laika" av Nick Abadzis. Varm, vacker, tragisk, intressant...

Ingrid sa...

Bai- tack ska du ha för dina ord- och nog är det så... listan av böcker som man vill läsa är alltför lång. (Jag är glad att jag har kunnat bidra till din lista- du har bidragit till min också!)
Illusionernas blogg: Tack för tipset- jag vill absolut läsa den boken (även om jag tror att jag kommer att gråta floder- jag är gammal nog att minnas när den arma lilla hunden sköts upp.)