tisdag 24 juli 2012

"Great Irish Writers" no 19

Jag har sökt och jag har sökt men jag hittar inga svenska översättningar av Séan O'Faolains novellsamlingar (för det är mest för sina noveller som han är känd).

Irish Independent väljer "The Heat of the Sun and other Stories" som en av de mest oförglömliga av dessa.

O'Faolain föddes i Cork år 1900 och gick ur tiden år 1991. Han deltog i det irländska inbördeskriget och han stred på den republikanska sidan. Han studerade bl a vid Harvard-universitetet i Boston och han skrev också ett stort antal biografier.

Det är synd att han  verkar vara så relativt lite uppmärksammad här i Norden. Kanske känner man bättre till hans dotter Julia som också är författare.

Detta blir kortfattat för har jag läst något av O'Faolain så har jag inget minne av det- för att bättra på detta har jag beställt en av hans novellsamlingar.

Inga kommentarer: