fredag 6 juli 2012

Elden och döttrarna


Jag lyckades hitta (på biblioteket) Lars Gustafssons senaste diktsamling "Elden och döttrarna" som har underrubriken "Valda och nya dikter". Atlantis förlag har gett ut.

"Den trogna syrenen
har redan blommat färdigt nu
Mitt i sommaren går där en vind
som bara vill avsked".

En annan dikt jag verkligen älskar är den som handlar om glömda böcker i stängda hus... här slutraderna:

"Tro mig, dessa böcker
är starkare än ni anade
Dessa böcker övervintrar

i sommarstugornas gästrum
där ingen vädrat på länge
tillsammans med leksakerna i lådan
som tillhör barn som firar

sin femtioårsdag."

Humlor, harar, spindelnät, lommen som flyger, kråkan som kraxar... och så allt järn som längtar att bli rost....det här är en diktsamling man bara måste läsa och njuta av. Varje ord.

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den måste läsas, Ingrid! det har du alldeles rätt i!

Ingrid sa...

Mrs C: Det är en så fin diktsamling!

Lustigkulle sa...

Tänk, precis samma bok har jag med mig hem från biblioteket idag!
Jag har provläst litet - vackert formulerat vemod över tid som flytt är min första reaktion. Jag kommer att skriva om den.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Dikterna i den här volymen är oändligt vackra och som du säger- väldigt vemodsfyllda. Ser fram emot att läsa dina tankar om boken så småningom!