tisdag 17 juli 2012

"Great Irish Writers" No 12



Cork city, Irland i början av förra århundradet. (Lånat foto). Det var en vacker stad han växte upp i Frank O'Connor (1903-1966) men tiderna var svåra och han hade en olycklig barndom med en alkoholiserad far. Så blev det inbördeskrig och Cork är och har alltid varit ett starkt republikanskt fäste - den unge Frank tog ställning mot "fristatarna" och ville ha ett enda enat Irland. Detta kostade honom ett år i fängelse- (Frank blev medlem i IRA redan som femtonåring).

Frank O'Connor kom att få en karriär som lärare och som teaterregissör men hans minne lever främst kvar i hans mycket fina novellsamlingar.


Irish Independent vill speciellt framhålla just novellerna i t. ex "Selected Stories" och jag kan varmt rekommendera Frank O'Connor's berättelser även om det är ett antal år sedan som jag läste dem (och alla har jag heller inte hunnit med så här finns mycket att utforska ännu.) På svenska finns det tyvärr inte så mycket att välja bland- men Tidens engelska klassiker gav ut en novellsamling år 1965 "Mitt oidipuskomplex och andra berättelser".


Här ett gott urval noveller ( över 600 sidor)- i redigering av Julian Barnes. (Everyman's Library, 2009).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har inte läst honom, än

Ingrid sa...

Hannele: Jag funderar på att investera i en samlingsvolym. Vi får se...