torsdag 5 juli 2012

Det går trögt...


Jag skulle ju läsa Anatole Frances "Änglarnas uppror".... så hade jag tänkt - men oj, så långsamt det går. Jag förväntade mig ett visst läsmotstånd men jag får nog lägga undan och vänta på att inspirationen infinner sig. (Boken måste dock lämnas tillbaka om någon vecka). I stället (för skam den som ger sig) hittade jag "Drottning Gåsfot" i mina hyllor. Månpocket gav ut en gång (det tycker jag att de ska göra om)- Just "Drottning Gåsfot" har getts ut ganska många gånger under årens lopp och "min" bok har översatts av Hjalmar Söderberg. Illustrerad är den dessutom av Bertil Bull Hedlund.

"Drottning Gåsfot" är ingen person utan ett värdshus i Paris och handlingen är förlagd till 1700-talet.

Jag har också minnen av Anatole Frances författarskap från skolan- där fick vi läsa (på franska) "Le crime de Sylvestre Bonnard" (många stönade högt men jag kommer inte ihåg att jag led nämnvärt av just den lektyren). "Crainquebille" ingick också i det "obligatoriska"- och det är jag glad för idag.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Gåsfot väntar i bokhyllan, ska nog ta den någon regnig dag...

Ingrid sa...

Hannele: En regnig dag är nog väldigt passande för Drottning Gåsfot :-)