måndag 16 juli 2012

"Great Irish Writers" : No 11


Ännu en dam- ( det är alldeles för få kvinnor i den här listan!) - Molly Keane (1904-1996) eller som hon egentligen hette - Mary Nesta Skrine - föddes i County Kildare, växte upp i County Wexford och gick sedan i skolan i Bray (som ligger i County Wicklow och inte särskilt långt från Dublin).

Mest känd är hon för sin roman "Good Behaviour" som blev nominerad till Bookerpriset år 1981 och som också har filmatiserats. Den finns översatt till svenska "En mycket väluppfostrad flicka". Svart komedi beskrivs det hela som och i fokus har man en anglo-irländsk familj "som tronar på minnen från fornstora dar". Lite lagom bisarrt, tror jag, och säkert underhållande. Jag har själv inte läst något som helst av Molly Keane så visst är jag mycket nyfiken på hennes alster.

Molly Keane började sin karriär under pseudonymen M J Farrell.

På svenska finns följande titlar:

  • En mycket väluppfostrad flicka 1985
  • Återkomsten 1986
  • Vänskap med förhinder 1988
  • Nicandra 1989

  • HÄR kan man läsa hennes dödsruna från 1996 som den publicerades i Irish Independent.

    2 kommentarer:

    Hanneles bokparadis sa...

    Wicklow känner jag till men inte henne...

    Ingrid sa...

    Hannele: Hon är en helt ny bekantskap för mig också- men nog verkar hon lite spännande....