fredag 6 juli 2012

"Great Irish Writers" No 1

År 2006 hade tidningen Irish Independent en serie med titeln "Great Irish Writers" och så skrev man om 20 stycken av dem och gav (minst) en bokrekommendation för varje författare.

Det var inte alldeles enkelt för mig att hitta alla dessa författarnamn och böcker men till slut lyckades det och här kommer nummer ett på listan: John McGahern.

Jag ska först erkänna att jag inte har läst något alls av honom - men jag ska råda bot på detta å det snaraste. John McGahern (1934-2006) var från Co. Leitrim inte långt från gränsen till nord-Irland.

Den gröna markeringen är Co Leitrim.

Hans mest kända roman är nog "Amongst Women" som översatts till svenska (Bland kvinnor) och den kom ut här år 1996. Romanen handlar bland annat om en IRA-veteran.

Den roman som "Irish Independent" framhöll var "That They May Face the Rising Sun" och den kom att bli McGaherns sista. Handlingen är förlagd till just Co Leitrim och det ska vara en bok om "det vanliga livet".


John McGahern hann också med att skriva sina memoarer- de kom ut år 2006.

Hannele har skrivit mycket om irländska författare under rubriken "Irländska giganter".

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Tack för tipset!

Ingrid sa...

Hannele: Jag är själv väldigt nyfiken på den här författaren!