fredag 25 oktober 2019

Skapandets glädje


Yllebroderad klänning.

Förspilld kvinnokraft har det kallats, handarbetet. Tyvärr. I min barn- och ungdom var innebar  resorna till Köpenhamn ofta besök på Haandarbejdets fremmes butik på Ströget och en titt in hos Clara Waever med de många färgsprakande broderierna Idag är dessa båda affärer borta och Ströget har förvandlats till ett trångt och opersonligt stråk där den ena stora affärskedjan efter den andra brer ut sig. Det gäller då att hitta andra vattenhål.

Jag är lyckligt lottad för bara några hundra meter från mitt hem finns en lokal där slöjdintresserade damer ( och säkert också herrar) kan träffas och vara kreativa tillsammans. Skånskt yllebroderi står högst på schemat och här flödar inspirationen. Nålarna ”flyger” och garnerna finns i alla regnbågens färger. Det ger sinnesro och skaparglädje att träffas på detta sätt. En paus i denna hektiska tid - en paus som jag unnar alla.


7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

fin avkoppling, var med en kväll på biblioteket, alla broderade text på olika språk:
https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/02/broderade-pa-biblioteket.html

Petra Rhodin sa...

En sådan underbar klänning!

Och att brodera är en lisa för själen.

Ingrid sa...

För mig har broderiet blivit ett måste.

Mona sa...

Ja tänk vad trevligt vi har på vårt yllebroderi och vad avkopplande det är att ta fram sitt broderi och skapa något med nål och tråd.
Tjusig klänning kanske ditt nästa projekt

Ingrid sa...

Mona: Ja, kanske man skulle testa ett klänningsbroderi. Vi får väl se.

Mrs Calloway sa...

är just på yllebroderikurs. men jag syr dessvärre ingen klänning

Ingrid sa...

Det finns ju så mycket annat att brodera, Mrs C.