måndag 7 maj 2012

Rule Britannia

Det är inte någon uppmaning utan bara en beskrivning - det vill jag absolut ha sagt. Titeln passar dock in på de flesta av C S Foresters böcker, tycker jag.

Min barndom var fylld av pojkböcker (det hette så på den tiden). Mest då min pappas gamla favoriter som "De tre musketörerna" och "Röda nejlikan". Kapten Blod var en annan uppskattad hjälte. (Fast honom såg man helst på film med stilige Errol Flynn i huvudrollen). Böckerna om Hornblower nosade jag rätt på själv- och jag tycker fortfarande att det vilar en alldeles speciell stämning över Foresters beskrivning av livet till sjöss under napoleonkrigens tid. Jodå, det är romantiskt och fyllt av hjältedyrkan- men underhållande och härligt att försjunka i för lite verklighetsflykt och drömmar om forna dagars glans (dessa dagar var naturligtvis inte alls särskilt glansfyllda egentligen).

Här har vi författaren- hans produktion var stor och i den ingår till exempel den inte helt okända "The African Queen" och en rad böcker om en del av andra världskrigets sjöslag. Cecil Louis Troughton Smith (1899-1966) föddes i Egypten och Forester var hans pseudonym. Han lär ha inspirerat Roald Dahl till att fatta pennan och börja ett framgångsrikt författarskap.

På svenska finns en hel del i översättning av Forester och även om mycket säkert lagras i bibliotekens magasin så är han ingen bortglömd författare-och det kommer han nog aldrig att bli.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Mycket bra har han skrivit,
The African Queen är ju en helt fantastisk film.

Ingrid sa...

Hannele: Visst är hans böcker bra- och The African Queen hör till en av mina absoluta filmfavoriter.

mimmimarie sa...

Jag har sett någon TV-serie om Hornblower, mycket välgjord som det mesta engelska.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Den serien ska jag leta efter- engelsmännen är mästare på att göra fina TV-dito.